تاثیر المان شهری بر هویت و کیفیت فضای شهر

collections_bookmarkمبلمان شهری

تاثیر المان شهری بر هویت و کیفیت فضای شهروندی

تاثیر المان شهری بر هویت و کیفیت فضای شهرمطلبی است که میخواهیم راجع به آن صحبت کنیم  در این مقاله از شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده  به بحث در رابطه با این موضوع می پردازیم.

شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده جدیدترین نمونه های المان شهری را در ایران برای اولین بار به مناسبت شروع سال 1402 در سطح  شهر تهران و برخی از شهر های کشور طراحی

و اجرا نموده است.از خصوصیات این المان شهری این است که به صورت ترکیب با نورپردازی است. این المان های شهری ترکیبی است از چند متریال مختلف که در نهایت هم نمای روز و هم نمای شب در آنها زیبایی خاصی به محیط میبخشد.در بخشی از طرح های جدید بخشی از المان دارای گرین وال با سبزه های مصنوعی سبز رنگ میباشد که به زیبایی با طرح اصلی تلفیق شده است. هر یک از اثاری که در زیر تصویر انها  نمایش داده میشود برای اولین بار است در ایران طراحی و ساخته شده است.

مبلمان شهری- شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده
فلاورباکس

المان شهری چیست؟

المان شهری تشکل شده ازیک نظام هندسی و تعادلی پایدار و زیبا است که افراد را جذب خود میکند و تا مدت ها فرد ، آن منطقه شهر را به صورت نماد مشخصه ای برای شناخت شهر در منطقه مورد نظر شناخته شده و در واقع بخشی از شاخص های آن شهر محسوب می گردد.

نقش المان شهری در هویت شهر

در شهرها یکی از عناصر ارزشمند و تاثیر گذار بر هویت شهر ، المان های شهری می باشد. المان ها می توانند آینه ای تمام نما، از هویت و فرهنگ شهر باشند. در مبحث مبلمان شهری، المان ها ، همواره عناصری مهمی در معماری و طراحی هستند که در داخل شهر و در حیطه یک تجربه قراردادی میان شهروندان، معناگذاری می شوند، و ازآنجاکه بیانگر هویت شهر، کشور و حتی مذهب در یک ساختار نمایان هستند، همواره شهروندان بر شهر و محیط زیست و پیرامون خود تاثیر بسزایی می گذارند.

انواع المان شهری

۱-المان نمایشی
۲-المان بیانی
۳-المان عملکردی

المان نمایشی

همان طور که از نام این المان مشخص است، صرفا جنبه نمایشی و با هدف قرار دادن گروه خاصی از اقشار جامعه که در زمینه خاص هنری مطالعه دارند تهیه و تولید می گردد. تعداد این نوع المان در سطح شهر معمولا کم و در مکان هایی مانند: آثار هنری ، گالری ها ، نمایشگاه بیشتر دیده می شود.برای این منظور میتوان کتابخانیه ملی ایران را نام برد که تندیسی از چهره های ماندگار ایران را به نمایش گذاشته است در بین این تندیس ها تندیس استاد دکتر مهدی بهادری نژاد نیز به چشم میخورد.

المان بیانی

این نوع از المان بر خلاف نمونه نمایشی در مکان های عمومی و با مخاطب عام و به طور کل افرادی که در مقوله هنر اطلاعات چندانی نیاز ندارند ارتباط برقرار می کند. به طور خلاصه بیان گر مفاهیم خاصی هستند که جهت انتقال پیام یا مفهومی به مخاطب ساخته می شوند و محل نصب و استقرار این المان ها معمولا در سطح شهر و میادین می باشد.

 المان عملکردی

بر خلاف دو نمونه گفته شده در بالا، طراحی و ساخت این نوع از المان شهری نیازمند تحقیق و مطالعه در زمینه برخی نیازهای خاص انسانی برای استفاده بهینه در فضاهای نصب، طراحی و تولید می گردد. برای روشن شدن موضوع و انتقال بهتر مفهوم میتوان به نمونه هایی مانند : ایستگاه اتوبوس، کانکس های روزنامه، باجه تلفن، محیط وسیع تری مانند مترو و برخی دیگر از تاسیسات موجود شهری اشاره نمود.

مبلمان شهری- شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده
فلاور باکس

اهمیت المان شهری در حوزه جهانگردان

المان ها برای جهانگردانی که در حال رفت و آمد هستند تاثیرات بسزایی دارد.المان های شهری هر کدام برای آنها نماد از یک منطقه می باشد و با کمک المان ها مسیر های خود را یافته و به خاطر می سپارند. همچنین می توان از المان های چهره های برجسته تاریخ در شهر ها استفاده کرد و به علاوه بر تاریخ کهن آن کشور از اشخاص برخسته و تاریخ ساز آن کشور مطلع شوند.در اصل ساخت المان های شهری فارغ ازمتریال و طراحی بر اساس شناساندن فرهنگ، شخص ،بنا و یا یک رویداد مهمی است در یک شهر و یا کشور مورد احترام مردم ان منطقه است و بدین جهت سعی در شناساندن ان مورد به خصوص به سایر افراد هستند.

 

معمولا علاور بر پاسداشت شخصیت و یا ان واقعه مهم، بیشتر مدنظر است با طراحی این المان های شهری سعی شود ان رویداد را برای سایر مردم شهر های دیگر و یا مردم دیگر کشورها بی یک طراحی خاص و گاهی حتی اغراق امیز به تصویر بکشند . جالب است در المان های شهری کپی برداری اصلا کار جالبی نیست .

تاثیرات مستقیم المان شهری در محیط شهر

در یک شهر مدرن میبایست طراحی هایی که صورت میگیرد مطابق با فناوری های روز دنیا باشد و خواسته های آن شهر را فراهم سازد و با تمام تکنولوژی های روز دنیا آن شهر را آدابته کند تا بتواند تاثیرات بسزایی در فضاهای عمومی شهر بگذارد. با استفاده از المان ها میتوان برج ها و آسمان خراش ها را نور پردازی کرد تا یک نشان یا راهنمای خوب در شهر باشد و همچنین با نور آنها میتوان امنیت شهری را فراهم ساخت.

با استفاده از تلویزیون های شهری که از تکنولوژی لامپ های ال ای دی برخوردار هستند میتوان تبلیغات و یا هر چیزی که مربوط به شهر ویا خبر و … است را نمایش داد. این نمایشگر شهری در فضاهای باز و عمومی نصب میشود و یک دید بصری بسیار عالی و پویایی را به شهر هدیه می دهند.

شما هموطنان عزیز می تواند جهت ارائه کلیه خدمات مبلمان شهری با مشاورین شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده تماس فرمایید

محصولات شرکت : نیمکت ، آلاچیق ، سطل زباله، بولارد ، پادرختی و دورنهالی ,…

تلفن تماس شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده : 

تلفن همراه:09124951140

09194232691

تلفن ثابت: 77998416-021

shareاشتراک گذاری این مطلب

دسته بندی ها

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تماس بگیرید