بررسی و نقش نشانه های شهری

هفت سین شهری،هفت سین بزرگ 1402،هفت سین نوروزی

بررسی و نقش نشانه های شهری: بدون برخورداری از آکاهی و دانش لازم درباره نقش و کارکرد نمادها و نشانه ها،

کاربرد انها همواره با بی ملاحظگی ها و اشتباهات یا سوء تفاهم هایی همراه خواهد بود و در نتیجه، بخش مهمی از ظرفیت ها

و امکاناتی که کاربرد نمادها و نشانه ها می تواند برای ایجاد شهری بهتر،فراهم کند استفاده نشده باقی می ماند. مطالعات و

بررسی های انجام شده نیز موید این نکته است که دلیل عمده و اصلی کاربرد نادرست نمادها و نشانه ها در فضای شهری

،اطلاعات و تصورات اشتباه،مخدوش و ناقص درباره نقش و کارکرد انها در فضای

شهری است.این وضعیت باعث طراحی سفارش نامطلوب نمادها و نشانه ها، استفاده نادرست از آنها و در نتیجه،تا حدود

زیادی بی خاصیت شدن وکم تاثیر شدن آنها  میشود.

انواع کارکرد

زمانی که از نشانه سخن میگوییم از سه وجه کم و بیش قابل تفکیک و متمایز (شمایل ها) ، (نمایه ها)  و نمادها

سخن میگوییم.بنابراین هر کدام از این نشانه ها میتواند کارکرد هایی گوناگون در فضا های شهری ایفا کنند.اگر

چه گاهی تفکیک سه مقوله شمایلها، نمایه ها و نمادها و کارکرد های آن ها در فضاهای شهری بسیار دشوار و پیچیده مینماید.

 

در اینجا  از عمومی ترین،رایج ترین و شناخته شده ترین کارکرد های نشانه ها در فضای شهری خواهیم

گفت اگر چه تمرکز اصلی ما بر روی المان های نوروزی و سفره های هفت سین شهری است. هفت سین 1402-بررسی و نقش نشانه های شهری

هفت سین 1402
هفت سین 1402
المان نوروزی
المان نوروزی

اطلاع رسانی و راهنمایی : کارکرد اساسی نشانه ها ، انتقال اندیشه از طریق پیام است از این رو اطلاع رسانی

نیز از جمله کارکردهای نشانه ها ، به ویژه شمایل ها و نمایه ها است . در فضاهای شهری انواع عکس ها ،

تندیس ها ، نقشه ها ، تابلو ها ، هفت سین های شهری ، ساعت ، دماسنج ، بادنما ، مبلمان شهری و مبلمان پارکی

و … در زمینه های مشخصی ، کارکرد اطلاع رسانی به شهروندان را ارائه می دهد . استفاده از فیلم ، تصاویر تلوزیونی

، صدای ضبط شده روی نوار و … که از طریق مونیتورها و بلندگوهای مستقر در سطح شهر انجام می شود نیز چنین

کارکردی اطلاع رسانی و راهنمایی را بر عهده دارد .

مفهوم علامت که در اندیشه های شهری کوین لینچ مطرح شده است نیز عمدتا چنین کارکردی را ارائه می کند گاهی

نیز بکارگیری المان های شهری با مفاهیم خاصی در مورد یک موضوع به خصوص پیامی را به شهروندان اطلاع رسانی

می کند المان های شهری با جنس آهن ، المان شهری استیل ، المان شهری بتونی ، المان شهری فایبر گلاس ، و …. هر یک

می تواند با موضوع خاص و یا به طور آزاد توسط شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده طراحی و تولید شود .

هنمانگونه که پیش تر از این نیز گفته شد علامت ، عنصری فیزیکی است که منحصر به فرد و بارز است و دارای برتری

فضایی نسبت به سایر عناصر به کار رفته در فضای شهری است از این رو می تواند برای شهروندان به عنوان راهنما و

مرجع یا شاخص به کار برده شود . برای مثال شهروندان با توجه به یک علامت یک ساختمان بر جسته ، منحصر به فرد و

قابل تفکیک در فضای شهری موقعیت مکانی خود را در شهر تشخیص می دهند و بر اساس آن شهر را به طور ذهنی به

شمال – جنوب یا شرق – غرب مرکز – پیرامون و .. تقسیم بندی می کنند .

علامت ها می تواند از بار نمادین نیز برخوردار باشند . برای مثال برج میلاد در شهر تهران هم به عنوان نماد شهر تهران

و همچنین نماد پیشرفت ، قدرت و توانمندی و … و در عین حال به عنوان راهنما و شاخص کارکرد راهنمایی ایفای نقش می کند .

به طور مشخص بناهای معماری یا برخی آثار حجمی از ظرفیت بالایی برای تبدیل شد به علامت و همچنین نماد برخوردار است .

المان های شهری نیز در این میان نقش موثری در رساندن مفهومی خاص به شهروندان را ایفا می کند .هفت سین شهری،

المان های نوروزی از مجموعه مبلمان شهری میباشند.

کارکرد هنری یا زیبایی شناختی : بعد زیبایی شناختی نشانه ها و نمادها ، معمولا وجهی جدی و تفکیک نا پذیر از آنها است .

این موضوع درباره تمامی وجوه نشانه مصداق دارد . برای مثال زمانی که قصد داریم یک تابلوی راهنمای مسیر یا یک نقشه راهنما

یا یک المان شهری در فضای شهر نصب کنیم به  جنبه های زیبا شناختی آن نیز توجه می کنیم .

در واقع همه نمادها یا نشانه ها کم و بیش از سطحی از کارکردهای زیبایی شناختی برخوردار است . در بسیاری از موارد شهروندان

به جای آنکه مواجه ای نمادی با یک نشانه داشته باشند بیشتر به وجه زیبایی شناسانه آن توجه می کنند و از آن لذت می برند .

برای مثال زمانی که اثری حجمی در یک میدان نصب می شود برخی از افراد به جای توجه این اثر به عنوان یک نماد

( چیزی که مورد نظر سازندگان و نصب کنند گان المان های شهری بوده است ) بیشتر به ابعاد زیبایی شناختی آن توجه می کنند .

در بافت زیبایی شناختی هر شهروند از یک نشانه یا  نماد ، تابعی است از تحصیلات ، دیدگاه ها ، پایگاه اجتماعی و سبک

زندگی او . بنابراین در یک اثر واحد ، برداشت های زیبایی شناختی گوناگونی می تواند وجود داشته باشد .

برای مثال هر چه یک نماد ، انتزاعی تر طراحی و ساخته شده باشد فهم زیباشناسانه آن به طور معمول ممکن است

برای طبقات پایین تر جامعه یا افراد فاقد سواد رسانه ای یا نشانه شناختی بالا ، دشوارتر باشد . اما نشانه ها یا

نمادهایی که بر اساس ملاک های زیباشناختی عمومی جامعه ( توده مردم ) طراحی و ساخته می شود کارکد

زیباشناسانه فراگیرتری خواهد داشت از این رو عموم شهروندان نیز راحت تر آن را می پذیرند .

زیرا به سلایق عمومی آنها نزدیکتر است . به همین دلیل است که عموم شهروندان با ابژه های نمادینی چون

مجسمه ها ، تندیس ها و هر ابژه نمادین دیگری که با المان هایی واقع گرایانه طراحی و ساخته شده باشد

احساس قرابت بیشتری دارند .

کارکرد های هویت بخشی : به نظر می رسد نمادها بیش از دیگر وجوه نشانه شناختی ( شمایل ها و نمایه ها و المان شهری )

از ظرفیت ارائه کارکردهای هویت بخشی برخوردار باشند . برای هویت بخشیدن به فضاهای شهری

( محله ، کوچه ، خیابان و … ) شهرسازان ، طراحان و مدیران شهری ، از دو شیوه نمادین کردن و نمادسازی استفاده می کنند .

الف – نمادین کردن : فرایندی است که در خلال آن ، گاه آگاهانه و اختیاری و گاه ناخواسته ، یک عنصر یا فضای شهری دارای بار نمادین می شود .

ب –  نمادسازی : زمانی اتفاق می افتد که مدیران یا طراحان شهری شهرسازان و … با طراحی ، ساختن و نصب

عنصری مانند مبلمان شهری و المان شهری که آگاهانه به شکلی نمادین ساخته شده است  مثل یک اثر حجمی

، ساختمان و … که در آن از عناصر نمادین استفاده شده ) سعی در هویت بخشی به یک فضای شهری دارند .

درباره دو مفهوم نمادین کردن و نماد سازی در ادامه توضیحات بیشتری داده خواهد شد .

فروش المانهای نورزی 1402، المان نوروزی هفت سین شهری بزرگ، المان هفت سین 1402، المان نوروزی ،

هفت سین 1402، هفتسین جدید توسط شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده.

کارکرد تبلیغی : نمادها ( نشانه ها ) می توانند به عنوان ابزاری برای تبلیغ یا ترویج ارزش ها ، آرمان ها و یا اعتقادات سیاسی

، دینی ، اقتصادی و فرهنگی و ایدئولوژیکی یه کار گرفته شوند . از سوی دیگر ، رواج برخی از نمادها و نشانه های متعلق به یک

جریان فکری ، سیاسی ، اقتصادی ، دینی و ایدئولوژیکی ) خاص در جامعه ، می تواند نشان دهنده فراگیری یا سلطه آن جریان فکری

بر جامعه باشد . البته اگر علائم یا نشانه های دیگر فراهم باشد .

کارکردهای همدلی و عاطفی نیز در ارتباط تنگاتنگ با کارکرد هویت بخش قرار دارد .

عاطفی : برخی از نمادها برای  برانگیختن احساسات و عواطف مشترک شهروندان می تواند کارکردی عاطفی داشته باشد مانند

المان شهری با موضوع مادری که فرزند خود را در آغوش گرفته است یا نمادی مادری که ایثار و شهامت خود را به صورت

المان شهری به تصویر می کشد . مواجهه با چنین نمادی عواطف جمعی را بر می انگیزاند .

همدلی : هر چه سطح فهم مشترک یک نماد بین افراد افزایش پیدا کند می تواند همدلی بیشتری ایجاد کند . در واقع فهم

مشترک یک نماد ، نوعی احساس نزدیکی و قرابت فکری بین افراد به وجود می آورد . برای مثال در فرهنگ معاصر

ایران استفاده از المان های زیر در فضاهای شهری نمونه هایی از کارکردهای همدلی ، عاطفی و هویتی نمادها و نشانه است .

کاربرد المان های شهری که به عنوان نمادهایی ملی ، احساسات ملی را تقویت می کند استفاده از نمادهایی ک به مفاهیم

شهادت ( تصویر پلاک شهدا ، لاله خون و چفیه و … ) میهن دوستی ( مثل پرچم ، تصویر نقشه ایران ، تصاویر بزرگان

فرهنگ ، علم و هنر ایران و … ) و اشتراکات دینی ( مثل نمادهای محرم یا عاشورا و .. ) اشاره دارد .

در یک تقسیم بندی دیگر ، نقش نشانه های شهری را می توان شامل موارد زیر دانست .

  • کارکردهای اجتماعی : مثل هویت بخشی ، کمک به تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی ، ایجاد همدلی و همبستگی عاطفی بیشتر .
  • کارکردهای روانشناختی : ویژگی هایی از جمله رنگ ، شکل ، حجم یا موقعیت و فضای قرار گرفتن یک نماد می تواند کارکردهای روانشناختی ویژه ای داشته باشد . برای مثال در ادراک محیطی مخاطب .
  • کارکردهای فرهنگی – هنری : تقویت باورها و ارزش های مشترک که خود از عوامل هویت بخشی و تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی است . کمک به تبلیغ و ترویج نوع یا انواع خاصی از جهان بینی ، ایدئولوِژی یا نگرش ، کمک به زیبایی شناسانه تر کردن فضاهای شهری و تقویت نوعی فضای هنری و … از مهمترین و شناخته شده ترین کارکردهای فرهنگی – هنری نمادها به شمار می آید .
  • کارکردهای سیاسی : یک نماد یا نشانه می تواند به عنوان ابزاری فراگیر برای تبلیغ آرمان ها ، ارزش ها و شعارهای سیاسی احزا ب، گروه ها ، جنبش ها و ایدئولوژی های سیاسی مورد استفاده قرار گیرد . نظام ها ، احزاب ، و گروه های سیاسی ، ایدئولوژی های سیاسی هر یک مجموعه ای از نمادها و نشانه ها را برای هویت بخشی به خود و همچنین معرفی خود به جامعه به کار می گیرند . معمولا نظام های سیاسی در هر کشور در مقابل رواج نمادها و نشانه های نظام ها یا ایدئولوژی های سیاسی دیگر ، از خود واکنش نشان می دهند و از آن جهت که رواج این نمادها و نشانه ها را ابزاری تبلیغی یا تهدید کنند ه علیه خود و حاکمیت خود تلقی می کنند ، آشکارا یا به طور غیر مستقیم از گسترش آن جلوگیری می کنند . به نظر می رسد نظام های لیرالیستی در این مورد انعطاف و تسامح بیشتری از خود نشان می دهند و این درحالی است که نظام های ایدئولوژیکی بسته ، نظام های توتالیستی ، تمامیت طلب ) ، نظام های فاشیستی به شدت و گاه با خشونت هرچه تمام تر با رواج نمادها و نشانه های سایر ایدئولوژی ها و نظام ها به ویژه در قلمرو خود برخورد می کنند و در این زمینه قوانین و ممنوعیت هایی را وضع و اعمال می کنند . با این وجود تقریبا همه مرام های سیاسی ، کم یا زیاد در مقابل نمادها و نشانه های دیگری حساسیت و واکنش به خرج دهد . گاهی نیز از المان های شهر ی استفاده می شود که مربوط به نظام و یا اسطوره های نظامی مانند تندیس سلیمانی از این دسته می باشند .
  • کارکردهای دینی – مذهبی : دین و انواع کیش ها و آئین های اجتماعی از دیرباز به نحو گسترده ای از نماد و نمادپردازی استفاده کرده اند . مناسک و آئین های اعتقادی نیز همواره در بردارنده رفتارها ، قواعد و عناصر متعدد نمادین بوده است . کاربرد نمادهای مربوط به ادیان ، مذاهب و کیش های گوناگون در فضای زندگی انسان ها چه در شهر ، چه در روستا و چه در انواع جوامع کوچکتر و .. و چه در فضاهای عمومی و خصوصی ، همواری امری متداول و مرسوم بوده است . در بسیاری از جوامع چند فرهنگی ، همزیستی ادیان و مذاهب و پیروان آن ها ، همواره با همزیستی نمادهای دینی ، مذهبی آن ها در کنار یکدیگر همراه بوده است . شهرهای هند نمونه عالی و شناخته شده این همزیستی است . برخی از شهرهای ایران نیز در طول تاریخ این همزیستی را برای قرنها ها تجربه کرده اند همزیستی یهودیان ، مسلمانان ، مسیحیان و زرتشتیان و انواع فرقه های مختلف صوفیه و نمادها و نشانه های آن ها در شهرهایی چون اصفهان ، یزد ، کرمان و … نمونه هایی شناخته شده از این همزیستی است . با این و جود قلمرو جغرافیایی پیروان هر یک از این آئین ها و حتی محل قرار گرفت نمادها و نشانه های آنها مشخص و کم و بیش تعریف شده بوده است . همچنین نوع همزیستی پیروان این آئین ها و نمادها و نشانه های ایشان نیز ( بر اساس نوع دین و آئین و شرایط زمانی ) با یکدیگر متفاوت بوده است . مثلا استفاده از المانهای مربوط به صحنه عاشورا و المان های محرم و المان های ماه رمضان همگی در دوره ماه های محرم و صفر و سایر مناسبت ها در سطح شهرها دیده می شود .
  • کارکرد اقتصادی : برخی نشانه ها و نمادها می توانند به عنوان ابزاری تاثیر گذار در خدمت تبلیغ کالاها یا خدمات قرار بگیرند . این روزها در فضای شهری کمتر جایی را می توانید پیدا کنید که در آن نماد یا نشانه خدمات یا کالایی تجاری خود نمایی نکند . در واقع شهروندان منظر شهری گویی به شکلی اجتناب ناپذیر در معرض آلودگی های بصری فراوانی قرار دارند . که از طریق نمادها و نشانه های کالا ها و شرکت های خدماتی و تجاری ایجاد شده است . در برخی کشورها به دلایل سیاسی ، ایدئولوژیکی ، فرهنگی و حتی اقتصادی ، کاربرد نمادها و نشانه های برخی از کالاهای محصولات و خدمات تجاری در فضاهای شهری ممنوع یا محدود اعلام می شود . باید توجه داشت که نماد در عین حال کم و بیش کارکردهای مختلفی را ارائه می کند . اگر چه برخی کارکردها ممکن است از اهمیت بیشتری برخوردار باشد ، در میزان کارکردهای متعدد یک نماد ، عناصر زیر تاثیر گذار است . زمان ، شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، و سیاسی ، تغییر یا دگرگونی در پس زمینه محیطی یک نماد و تغییرات نسلی برای مثال : کارکردهای متعدد یک نماد در زمان های مختلف ممکن است دستخوش تغییر یا تحول شود . برای مثال نمادی که بیشتر دارای کارکرد زیبایی شناختی بوده است و کمتر کارکرد اجتماعی یا سیاسی ممکن است در گذر زمان با تغییر شرایط سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی بیشتر کارکردی سیاسی و اجتماعی پیدا کند . گاهی نیز جهت تبلیغ یک محصول یا خدمات از تابلوهای تبلیغاتی و یا بیلبوردهای شهری و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر استفاده شود و شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده یکی از تولید کنندگان و مجریان بیلبوردهای تبلیغاتی در کشور می باشد .

برای دریافت لیست قیمت المانهای نورزی 1402، المان نوروزی هفت سین شهری بزرگ، المان هفت سین 1402، المان نوروزی ، هفت سین 1402، هفت سین جدید توسط شرکت مهندسی لتکا طراحان ایده با شماره های 09124951140-02177998416 تماس حاصل فرمایید.

shareاشتراک گذاری این مطلب

دسته بندی ها

آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
تماس بگیرید